Ikuti Al-Quran

Tuesday, October 11, 2011

Laman Blog Abu Widad

Laman Blog Abu Widad


Haram Guna Bekas Emas Dan Perak

Posted: 11 Oct 2011 08:29 AM PDT

Persoalan ini disentuh oleh ulama ulama fekah dalam bab awal kitab fekah  iaitu Toharah. Apabila kita hendak berwudhuk, islam juga menekankan apakah jenis bekas yang akan digunakan untuk mengambil wudhuk.

Jika bekas yang digunakan itu diperbuat dari emas atau perak maka ianya diharamkan kerana bekas emas dan perak ialah untuk orang kafir sahaja di dunia ini dan kita hanya berhak menggunakannya di akhirat kelak yakni di dalam syurga. Pengharaman menggunakan bekas yang diperbuat dari emas dan perak ini meluas kepada lain lain kegunaan seperti bekas makanan dan minuman. emas hanya dibenarkan penggunaannya ke atas orang perempuan sahaja sebagai perhiasan.

Dari sini timbul beberapa isu berkaitan antaranya ialah :

1)  Adakah orang lelaki boleh memakai cincin perak ?

Jawapannya memang dibolehkan kerana Nabi S.A.W mamakai cincin perak semasa hayatnya sehinggalah Baginda wafat.

2) Bagaimana jika cincin yang dipakai ialah emas putih atau suasa?

Jawapan : Suasa tidak boleh dipakai oleh orang lelaki kerana bahan utamanya ialah emas yakni melebihi perak dalam buatannya. Cincin emas putih juga diharamkan ke atas orang lelaki kerana walaupun warnanya putih unsurnya tetap sama dengan emas kuning.

3) Adakah boleh orang lelaki memakai gelang perak tanpa apa apa tujuan  atau lain lain jenis  dengan tujuan perubatan?

Sebenarnya gelang diharamkan penggunaanya ke atas orang lelaki bukan kerana unsur emas atau perak, tetapi kerana ianya menyerupai perempuan. Jika gelang yang dipakai oleh seseorang lelaki itu diperbuat dari emas maka haramnya berganda. Pertama kerana emas dan kedua kerana menyerupai perempuan. Sedangkan gelang yang dipakai untuk tujuan perubatan, kebolehannya amatlah tipis untuk diterima kerana di sana terdapat banyak lagi cara yang boleh digunakan untuk berubat. Lainlah jika ada bukti santifik mengatakan bahawa tidak ada lagi ubat yang boleh digunakan untuk mengubati sesuatu penyakit melainkan dengan menggunakan gelang tertentu sahaja. Maka di situ kebolehan itu boleh digunakan. Namun pada pengamatan saya kebanyakan orang yang memakai gelang  terutamanya yang diperbuat dari rantaian biji yang agak besar, menampak seolah olah ada sifat sombong dan bongkak dalam diri mereka.

4) Bagaimana jika emas dan perak digunakan untuk menampung sesuatu seperti bekas dan seumpamanya?

Jawapan : Emas tidak boleh digunakan secara mutlak untuk menampal apa sahaja samaada untuk tujuan perhiasan atau keperluan. Sedangkan perak dibolehkan untuk menampal sesuatu benda dengan syarat kerana keperluan dan dalam kuantiti yang kecil. Jika dengan kuantiti yang besar tetapi masih kerana keperluan maka hukumnya makruh. Jika ianya kerana hiasan dalam kuantiti yang besar, hukumnya tidak boleh.

Bagaimana pula jika perak digunakan untuk membuat piala atau pingat tertentu?

Jawapannya : (akan menyusul kemudian)

Share

No comments:

Post a Comment